MARKETING

Je wilt inspelen op trends en ontwikkelingen in de markt? Tevreden klanten en personeel? Meer tijd overhouden of meer omzet? Marketing is het toverwoord.

 

BIJ BUREAU100 GEEN MARKETINGPLAN OP PAPIER

‘Schrijf je dan marketingplannen?’ wordt mij weleens gevraagd. Dat doe ik dus niet! Tenminste,… als je dat pak papier bedoelt dat ergens stof ligt te vangen.

Wat doe ik dan wel?
Samen met jou en je managementteam ga ik pragmatisch aan de slag, zodat we de plannen direct naar de praktijk vertalen.
Dat gebeurt in 3 fases:


Tijdens fase 1 stellen we vast wat de huidige en de gewenste situatie is. Dat doen we door te sparren over onderwerpen als: stip aan de horizon, doelgroepen, de ideale klant, omzet, etc.

Hiermee komen we tot (marketing)inzichten en daar koppelen we acties aan. Op die manier ontstaat er een marketingbeleid. Ik noem het ook wel de fundering van je bedrijf.

Soms onderzoek ik voorafgaand aan fase 1 de markt. De resultaten van het onderzoek geven inzicht waarmee we een vliegende start kunnen maken in fase 1.

In fase 2 formuleren we samen heldere doelen en doelstellingen die voor iedereen haalbaar zijn. Wij gaan daarbij pragmatisch aan de slag door de doelstellingen te vertalen naar een actiekalender. Zo worden de ideeën gemakkelijk uit te voeren, te meten en te managen.

Tijdens deze fase betrekken we ook het personeel erbij. Bijvoorbeeld door een pizzasessie te organiseren samen.

 

Niet zelden heb ik een lange termijn relatie met mijn klanten. De markt blijft immers continue in beweging. Dan is het fijn om met iemand te kunnen sparren die jouw bedrijf, na het doorlopen van fase 1 en 2, heel goed kent en toch onafhankelijk kan zijn.
Daarnaast blijf ik betrokken bij de communicatie-uitingen om te monitoren of jouw bedrijf nog op de juiste wijze wordt gepositioneerd in de markt.